Ansatte har oppmøteplikt så langt arbeidsgiver har sørget for et forsvarlig arbeidsmiljø basert på risikovurdering og eventuell tilrettelegging.
Arbeidsgiver kan pålegge ansatte å overholde saklige og nødvendige tiltak for å forebygge smittefare.
Informasjonsbehovet hos ansatte under koronapandemien, kan neppe overdrives. Arbeidsgiver har en generell informasjons- og omsorgsplikt overfor ansatte. Denne plikten skjerpes under pandemien vi nå står overfor.
Dersom arbeidsgiver er i tvil om hvilke arbeidsmiljøtiltak som bør prioriteres under koronapandemien, kan både verneombudet og arbeidsmiljøutvalget være gode sparringspartnere.
Arbeidsgiver har ansvar for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for de ansatte mht. smitterisiko.
Verktøyet er den alminnelige internkontrollmetoden som alle arbeidsgivere er pålagt etter internkontrollforskriften § 5 (1) pkt. 6 og 7. Flere av pliktene må være nedfelt skriftlig.
Grettes arbeidsrettsadvokater presentere her «fem kjappe» for ledere, arbeidsgivere og virksomheter. For øvrig anbefaler vi å sjekke temalisten der Grettes arbeidslivsavdeling gjennomgår og besvarer en lang rekke praktiske, koronarelaterte problemstillinger.
Covid-19 og koronasmitte reiser særlige problemstillinger relatert til GDPR/og personvern. her besvarer vi noen av dem.
En konsekvens av pandemien relatert til Covid-19 er at en rekke foretak vil kunne trenge støtte fra staten – i form av direkte tilskudd eller lempninger i skatter og avgifter – for å bøte på ekstraordinære inntektstap, eller til og med for å unngå konkurs. Dette reiser særlige problemstillinger relatert til det EØS-rettslige handlingsrommet for statsstøtte. Nedenfor besvarer vi noen av dem.