Alle arbeidstakere har rett til et personvern – også på arbeidsplassen. Arbeidsgiver må som virksomhet derfor forholde seg til pliktene i både personvernregelverket og arbeidsmiljøloven. Her er det mange fallgruver. Grettes arbeidslivs- og GDPR-spesialister står klare til å bistå. Ta kontakt med advokat/partner Peter Lenda (pela@grette.no) for en uforpliktende samtale.
Grettes arbeidslivsadvokater har siden implementeringen av GDPR i 2018 opparbeidet seg betydelig erfaring med forskjellige sider av GDPR som er spesielt relevant for HR-ansvarlige. Her er et knippe av de utfordringer vi ofte bistår med:
- Personvern i ansettelsesprosesser
- Hvordan håndteres personopplysninger i forbindelse med ansettelsesprosesser?
- Sørger dere for kun å samle inn søknadsdokumenter dere faktisk trenger for å kunne gjennomføre ansettelsen?
- Slettes søknadene til dem som ikke ansettes?
- Er det lov å kreve personlighetstest, kredittopplysninger, helseopplysninger eller politiattest i forbindelse med jobbintervju?
- Lagring av ansattes personopplysninger
- Hvilke personopplysninger er det lov å lagre om ansatte?
- Hvilke prosedyrer har dere for personopplysninger som lagres i ansattes personalmapper?
- Er det sletteprosedyrer for personopplysninger som det ikke lenger er bruk for?
- Hva med historikk over tidligere ansatte?
- Varsling og personopplysninger:
- Er varslingsprosedyrene satt opp slik at de ivaretar personvernet til både varsler og den omvarslede?
- Har ansatte krav på innsyn i varslingsrapporter?
- Ansattes krav på utlevering av egne personopplysninger
- Har den ansatte rett til å få utlevert alle opplysninger virksomheten har om vedkommende?
- Overvåkning av arbeidsplassen
- Med dagens mulighet til å spore biler, enheter med kamera og andre «dingser», er det betydelig mulighet til å ha kontinuerlig kontakt med den ansatte. Men når går dette over i overvåkning – og når er slik overvåkning lovlig?
- Håndtering av e-postkasse ved avslutning av arbeidsforholdet
- Innsyn i e-post ved avslutning av arbeidsforholdet.
- Hvor lenge kan e-postkonto stå til disposisjon for innsyn etter den ansattes fratreden?