For konkurranser som ennå ikke er kunngjort, har oppdragsgivere nå en mulighet til å sørge for klargjøringer av konkurransedokumentene, som igjen kan gi flere tilbud eller hindre høye risikopåslag og vanskelige avvisnings- og evalueringsvurderinger. Praktiske utfordringer kan også unngås.
I pågående anskaffelser kan koronarestriksjoner skape utfordringer, både fordi praktiske hindringer forsinker gjennomføringen – men også fordi behovet for forutberegnelighet for leverandørene må veies mot hensynet til forbudet mot vesentlige endringer av konkurransedokumentene.
Det ekstraordinære har blitt den nye hverdagen. Som leverandør må mange nå vurdere problemstillinger som om bedriften kan stille med tilstrekkelig personell tross av restriksjoner eller sykdom, om man får nødvendige leveranser eller hvor store valutaendringer vi kan forvente i nær fremtid. – Hvordan håndtere det i en konkurranse som var kunngjort før pandemien eller uansett ikke hensyntar dette?
Koronautbruddet har for noen oppdragsgivere utløst behov for anskaffelser ingen forutså for bare få uker siden. De ordinære prosedyrene kan da ta for lang tid, men anskaffelsesforskriftene er forberedt på krisesituasjoner og har prosedyrer som sikrer balanse mellom beredskap og konkurranse også i slike tilfeller.